
Droższe czyli lepsze
3 lutego 2015, 09:35W piśmie Neurology ukazał się artykuł pokazujący, jak cena leku może wpływać na efekty leczenia. Opisany eksperyment potwierdza też przekonanie, że ludzie odbierają towar droższy jako lepszy od tańszego.

Polskę czeka inwazja papug?
15 maja 2018, 07:32Pojawienie się w Polsce na wolności dużych, zielonych papug jest kwestią czasu – twierdzą eksperci. W innych krajach ptak ten już dziś szkodzi w rolnictwie i ekosystemach. W unijnym programie badania egzotycznej inwazji uczestniczą zoologowie z Poznania.

Zwycięzcy widzą większe
8 lipca 2008, 11:57Golfiści grający lepiej postrzegają dołki jako większe niż słabiej wypadający zawodnicy – twierdzi Jessica K. Witt z Purdue University (Psychonomic Bulletin and Review).

Kogo uznać za Murzyna?
1 września 2010, 09:35Od czego zależy nasze postrzeganie przynależności rasowej innych osób? Według powszechnego mniemania to głównie kwestia barwy. Dwóch australijskich psychologów udowodniło w badaniu, że kolor skóry wcale nie odgrywa decydującej roli.

Nauczycielu, zrezygnuj z czerwieni!
21 stycznia 2013, 15:03Kolor poprawek nanoszonych przez nauczyciela wpływa na jego relacje z uczniami. Czerwony zdecydowanie im nie sprzyja...

'Normalna' dorosłość nie dla barmana?
19 sierpnia 2016, 14:53Emily Starr i Alicia McCraw z Tulane University badały 40 barmanów z okolic Nowego Orleanu i ich postrzeganie udanej dorosłości (realizowanej na drodze długoterminowych związków i rodzicielstwa). Okazało się, że uznawali oni brak, jak to nazwali, uczciwej pracy, za główną przeszkodę w osiąganiu takiej normalności.

Chcesz się umówić na randkę? Nie pokazuj się z kotem
30 czerwca 2020, 10:20Panowie, którzy chcieliby umówić się na randkę, powinni zrezygnować ze... zdjęć z kotami. Przeprowadzone niedawno badania wykazały bowiem, że pozowanie do zdjęcia z kotem powoduje, iż kobiety postrzegają takiego mężczyznę jako mniej pociągającego, niż wówczas, gdy widzą jego zdjęcie, na którym kota nie ma

Kolorowy optymizm
22 stycznia 2009, 11:05Czemu kobiety tak lubią się malować, a w dodatku robią to od stuleci? Uprzedzając odpowiedź złośliwych, nie dlatego, że są brzydkie. Japońscy naukowcy zauważyli, że najważniejszymi elementami utrwalającym to zachowanie są przewidywany przypływ optymizmu i sam przyjemny moment oczekiwania. Wg doktora Kena Mogi, natura (lub kultura) wyposażyła panie w dwa odrębne mechanizmy poznawcze, odpowiadające za postrzeganie twarzy nieumalowanej i z make-upem.

Aktywny aspekt zależności
4 maja 2011, 11:09Zależność kojarzy się większości psychologów z biernością, jednak Robert Bornstein z Adelphi University udowadnia, że zależność jest w rzeczywistości o wiele bardziej złożona i może nawet mieć aktywne, czyli pozytywne aspekty.

W grupie atrakcyjniejsi niż w pojedynkę
29 października 2013, 11:03Ludzie są uznawani za bardziej atrakcyjnych, gdy stanowią część grupy niż wtedy, gdy prezentują się komuś w pojedynkę. Zjawisko to nazwano efektem cheerleaderki.